Friday, 3 January 2014

Indian Marketing Moving to Digital Marketing

भारतीय बाजार डिजिटल मीडिया के बारे में गंभीर हैं

भारतीय विपणक एडोब - सीएमओ परिषद APAC डिजिटल विपणन प्रदर्शन डैशबोर्ड रिपोर्ट के अनुसार , उनके एशिया प्रशांत ( APAC ) समकक्षों की तुलना में भारत में डिजिटल मीडिया की के विकास स्तर सबसे उच्च्तम् है। . डिजिटल मीडिया में भारतीय बाजार 42 फीसदी की आगे बढ़ रह है। भारतीय बाज़ार के पीछे क्रमश्: 37 फीसदी पर ऑस्ट्रेलिया एवं 29 फीसदी पर सिंगापुर आगे बढ़ रह है। अनुमान यह लगाया जा रहा है की 2015 तक भारत में डिजिटल मीडिया की दर मे और अधिक वृद्धि होने की होगी क्युकी भारत में फीसदी स्मार्टफोन उपयोगकर्ताओं और 40 फीसदी एवं टेबलेट उपयोगकरताओ में 35 फीसदी की वृद्धि हो सकती है। 
एडोब के अध्यन के अनुसार भारत में काम से काम 50 फीसदी मार्केटिंग प्रोफेशनल का मानना हैक ई डिजिटल मार्केटिंग अन्य माध्यमों की तुलना में अधिक ग्राहक केन्द्रित और संवेदनशील है। 45 फीसदी लोग मानते है की डिजिटल मीडिया मार्केटिंग ब्रांड की भेदभाव से रहित होकर ग्राहको में अधिक ग्राहक आत्मीयता और लगाव पैदा विश्वास करते है। डिजिटल मार्केटिंग पर बाज़ार का रुख बदलने का एक महत्वपूर्ण कारण यह भी है की यही जो 2012 मे महज़ 20 प्रतिशत की दर पर खड़ा था आज 42 फीसदी की दर तक जा पहुचा है। 60 फीसदी से अधिक लोगो का मानना है की डिजिटल मीडिया मार्केटिंग दर्शकों को बेहतर तरीके से ब्रांड से संलग्न करता है और उन्हे सक्रिय करने की क्षमता रखता है। जब ग्राहकों को उत्पाद एवं ब्रांड से जोड़ने के विषय मे बात करते है तो 40 प्रतिशत लोग मानते है की डिजिटल मीडिया मार्केटिंग सबसे अच्छा माध्यम है, जबकि 2012 मे महज़ 19 फीसदी लोग ही ऐसा मानते थे। 
22 प्रतिशत से अधिक ऐसी मार्केटिंग कम्पनियाँ जो अपने बजट को मार्केटिंग के विभन्न माध्यमों पर खर्च करते थे आज अपने बजट का 50 प्रतिशत से ज्यादा हिस्सा डिजिटल मार्केटिंग पर खर्च कर रहे है। यह एक स्वागत योग्य कदम है। 
आज बाज़ार की प्रथमिकतायें बदल रही हैं। आज कम्पनिया ऑनलाइन विज्ञापन प्रदर्शन करना चाहती है। अपने ग्राहकों से सीधे संवाद स्थापित कर उनकी समस्यायें एवम उनके अनुभव जनना चाहती है। इसमे सुधार के अधिकतर कम्पनिया अपने बजट का 75 फिसदी हिस्सा अपने वेब सांईटस् की समग्री विकास ( Content Development), सर्च इंजिन ऑप्टिमाईशन (Search Engine Optimization) पर खर्च कर रही है ताकी उनके उत्पाद एवम ब्रांड्स गूगल, याहू, बिंग जैसे बड़े search Engine पर दिखाई देने के अनुकूल हो सके, और उनके पोर्टल पर ज्यादा से ज्यादा ग्राहक आयें और उनके उत्पादों की बिक्री बढ सके.

Thursday, 2 January 2014

Tips to avoid cyber thieves, Tips to Protect from Cyber Theft.



General

  • Don't share passwords with anyone. Avoid using common words, phrases, or personal information. Update regularly.
  • Keep your operating system, browser, anti-virus and other critical software up to date. Security updates and patches are available free from major companies.
  • Verify the authenticity of requests from companies or individuals by contacting them directly. If you are being asked to provide personal information via email, you can independently contact the company directly to verify this request.
  • Pay close attention to the URLs of websites you visit. Malicious websites sometimes use a variation in common spelling or a different domain (for example, .com instead of .net) to deceive unsuspecting computer users.

At work

  • Major data thefts can happen when attackers gain wireless access to an organization from a conference room or parking lot. Run wireless scanning detection to see unauthorized uses.
  • Restrict access and secure the personal information of employees and customers to prevent identity theft.
  • Run "penetration testing" on your own system to expose vulnerabilities.
  • Maintain a functional backup system.
  • Update software with constantly upgraded security.

Email

  • Turn off the option to automatically download attachments.
  • Save and scan any attachments before opening them. If you have to open an attachment before you can verify the source, take the steps listed below.
  • Run anti-virus scans frequently.
  • Social media, videogames, chat sites
  • Limit the amount of personal information you post, such as your address. Watch what friends post about you to make sure you are comfortable sharing that information with strangers.
  • Use privacy and security settings that limit the information you share online.
  • Be wary of strangers and the huge amount of false information online.

Mobile

  • Only access the Internet over a secure network. Maintain the same vigilance on your mobile device that you would on your computer.
  • Be suspicious of unknown links or requests sent through text message. Do not click on unknown links or answer strange questions sent to your mobile device, regardless of who the sender appears to be.
  • Download only trusted applications from reputable sources or marketplaces.

At home

  • Talk to your children about Internet safety. Keep your family's computer in an open area and talk to your children about what they are doing online, including who they're talking to and what websites they're visiting.
  • Inform children of of online risks so that they are able to recognize suspicious activity and safeguard their personal information.


Source : The Washington Post

Cyber-criminals Can steal your personal information? Government making it easier .


If you are a cyber criminal trying to commit identity theft or digitally impersonate a citizen, you have help from the unlikeliest of sources — the Government of India. Various government agencies have put vast amount of personal information online, often with little barrier to access and with hardly any provision to prevent their misuse.

Combine a few of these databases and you have a gold mine of information on India's citizens, including some of its wealthiest residents, whose bank accounts are of special interest to thieves. "If I want to target someone, I now have access to so much detail that shouldn't have been in public. Hackers with good social engineering skills will be able to call a call centre and impersonate a person. And from a stalking perspective, it has implications for not just celebrities, but anybody with a jilted lover, a political rival, and so on," said Binoo Thomas, a digital security expert at McAfee Labs.
 

For example, if somebody wants to get personal details of some of India's richest people, he would simply need to click on the LPG transparency links on Indane, Bharat Gas and HP portals and narrow the search to the South Mumbai region. Many gas agencies have their area of service in their names, such as Bandra Gas Agency or Colaba Gas Agency.

Select one of these gas agencies and you have a list of all the customers, with their consumer number, address and, in many cases, a mobile  number, address and, in many cases, a mobile number. This database is also searchable by name. You can quickly search for any famous surname and be rewarded with a consumer number, residence address and in many cases, a mobile phone number.
 
A cursory search gave ET the mobile number and full residential address of the well-known matriarch of a famous business family. A search under the Bandra Gas Agency promptly showed the full residential address of a famous Bollywood actress. Your next stop could be the website of the Election Commission of India, which has asked all state Election Commissions to place the entire voter rolls online.
 

The voter roll also has the full residential address, age and gender of a person. A quick search on the MTNL Mumbai directory online will reveal the landline number for a person. With a little bit of luck and time to troll social networks such as Facebook and LinkedIn, a skilled cyber criminal can discern your date of birth and professional details.

Date of birth, phone number, alternate number and billing address are the details many telephone companies and banks use to determine whether a person calling its customer helpline is indeed who she says she is. This kind of information also allows a hacker to design effective phishing attacks, which lures a person into revealing information such as passwords or credit card numbers. An email that lists accurate personal information appears authoritative and has greater likelihood of being trusted by a recipient.
 

THREAT OF IDENTITY THEFT

This kind of crime has been on the rise. In December, US Department of Justice estimated that $24.7 billion were lost to identity theft in 2012, as 11.5 million Americans found themselves defrauded. Similar data is unavailable for India. "Privacy has become a matter of personal security. As the state has been pushed to function in a more transparent manner, authorities are making the details about us transparent instead! The data protection principles are well evolved all over the world.
 
All of these data controllers are in violation of every good principle. We don't need to wait for a law to observe these principles," said Usha Ramanathan, an independent law researcher specialising in privacy, surveillance and related issues. The ministry of rural development, which administers the Mahatma Gandhi National Rural Employment Guarantee Scheme, goes a step further, and places online the bank account numbers and IFSC codes for all its beneficiaries. 

RTI REQUIREMENTS 

The justification for publishing this kind of data online is typically section 4 of the RTI Act, which requires all government departments to proactively publish details of subsidy programmes, including details of the subsidy availed. However, section 8(1) of the same Act says that personal information that invades privacy of an individual need not be published unless an appellate authority decides that a larger public interest is served by it. It's unclear what public interest is served by the publication of full residential address, mobile number or bank accounts by various agencies.

In some cases, like the MNREGS and the voter rolls, sector-specific laws also apply. "Going by the provisions of the MGNREGA, which mandates proactive disclosures, we keep all processes in the public view... We have not perceived any threat in displaying bank account numbers of wage seekers, most of which have been opened for receiving wages," said R Subrahmanyam, the joint secretary at the ministry of rural development who heads the MNREGA division.
 

The petroleum ministry did not respond to an email requesting comment. In an emailed response, Chief Election Commissioner VS Sampath referred to Rule 33 of the Registration of Elector Rules, 1960, to establish that the voter roll was a public document. "Thus it can be seen that Electoral Roll is a public document which is available to the public for inspection. The Commission has, therefore, given instructions to put this public document on the website to facilitate inspection by public. When law stipulates that it is a public document, the public has a right to access it," he said. But no law states that anonymising techniques or relevant barriers to accessing private information should not be deployed. 

LEGAL VACUUM

India does not have an omnibus privacy law that overrides sector specific legislation. According to Sunil Abraham of the Bangalore-based thinktank Centre for Internet and Society, there are some 50 different laws that have a privacy element in India. The Department of Personnel and Training has been working on a draft privacy law for three years now.

"We need to think of this problem in the light of the privacy law that is being drafted. Traditionally and culturally our view of privacy has been different. A more explicit understanding of the privacy needs of the citizens is certainly welcome. Section 43A of the IT Act has provisions for data protection," said J Satyanarayana, secretary at the department of information technology.

But 43A applies only to corporations, and government agencies are not bound by it. Apart from the central government agencies, several state government agencies and schemes also collect and store personal information. But no standard protocol binds them in deciding who shall have access and who shall not.

Source : The Economic Times

Hindustan launches ‘Friends of Hindustan’ and ‘Hindustan Job Search’

Hindi Daily Hindustan has launched two new initiatives ‘Friends of Hindustan’ and ‘Hindustan Job Search’ in Bihar. The No. 1 newspaper of Bihar has always led and been an active part of movements related to development, progress and people empowerment in the state of Bihar. Always ready to travel the extra mile, Hindustan has taken up key issues that impact the life of the masses. Grant for special status to Bihar and drive against corruption are just a few cases that were raised and gained momentum echoing people’s voice.
‘Friends of Hindustan’ an initiative launched by Hindustan, is another unique step in the direction of identifying people’s problems, empowering them to voice it and in the process creating a movement. Launched on 16th of December, the first edition of ‘Friends of Hindustan’ connected with the who’s-who of Patna across segments - educationists, doctors, lawyers, judges, social activists, businessmen, theatre professionals, among others. Major issues pointed out included traffic woes, cleanliness & hygiene, safety, medical facilities, etc. The ‘friends’ expressed their desire to see Hindustan, being a leader, take a lead in taking up these initiatives.
While praise poured in from all quarters, about the role Hindustan has played in shaping lives, the stance taken by Hindustan in the favour of Bihar being granted a special status earned high accolades. The initiative, ‘Friends of Hindustan’, was also highly appreciated by all the dignitaries who said such platforms always help in binding communities together and raising pertinent issues.
In the days to come, the ‘Friends’ would reunite every month to discuss the progress, the problems and chart out a way ahead.
In a yet another move to empower its readers, Hindustan launched a new weekly supplement, ‘Hindustan Job Search’ to be circulated free along with the paper every Monday. This 16-page tabloid would feature jobs from across India with a special focus on jobs in Bihar. A special ‘Hot Jobs’ section would indicate the most lucrative jobs for the week. The product received tremendous response from the trade and readers alike who felt that the product served a definite need-gap hitherto untapped. With the massive reach of ‘Hindustan’ in Bihar, a multitude of readers are in for benefitting out of the new launch.

Source : bestmediainfo

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टेलिकॉम रेग्युलेटरी अथॉरिटी के फैसले से इलेक्ट्रॉनिक मीडीया मे आयेगा ढलान, डिजिटल मीडीया, सोशल मीडीया और प्रिंट मीडीया में लौटेगा उछाल

टेलिकॉम रेग्युलेटरी अथॉरिटी के फैसले से इलेक्ट्रॉनिक मीडीया मे आयेगा ढलान, डिजिटल मीडीया, सोशल मीडीया और प्रिंट मीडीया में लौटेगा उछाल


विज्ञापन और मीडीया क्षेत्र के लिये २०१४ काफी मुश्किल भरा साबित हो सकता है। हाल ही मे टेलिकॉम रेग्युलेटरी अथॉरिटी के फैसले ने मीडीया घरानो को धडकनो को बढ़ा दिया है। टेलिकॉम रेग्युलेटरी अथॉरिटी के अनुसार अब कोई भी चेनेल 1 घंटे मे 10 मिनिट से अधिक विग्यापन नहीं दिखा सकेगा। 

10+2 एड कैप विज्ञापनदाता और प्रसारक के बीच के संघर्ष मे तब्दील हो जायेगा। इस फैसले से कोई भी टीवी चैनल एक घंटे के कार्यक्रम के दौरान 10 मिनिट से अधिक अवधि तक विज्ञापन नहीं दिखा सकेगा ( केवल खेलो का सीधा प्रसारण दिखाने वाले चेनेल अपवाद होंगे). अथॉरिटी के यह फैसला उन टीवी चैनल के लिये विनाशकारी साबित होगा जो अच्छा प्रदर्शन नहीं कर रहे है। इसका प्रभाव विज्ञापनदाता पर भी निस्चित रूप से पड़ेगा, क्युकी सभी सफल मीडीया संस्थान विग्यापनो कीदरे बढ़ा देंगे। सबसे अधिक नुकसान उन छोटे विज्ञापनदाताओ को होगा जो काम खर्च में अपना विज्ञापन बड़े इलेक्ट्रॉनिक चैनेल पर देते है। टेलिकॉम रेग्युलेटरी अथॉरिटी के इस फैसले से सोशल मीडीया मार्केटिंग मे ज़बरदस्त बूम आने की संभावना है। हालांकि बहुत से बड़े औधिक घराने और बड़े व्यापारिक संस्थान पहले से ही सोशल मीडीया से जुड़े हुए है और अपने प्रचार प्रसार मे लगे हुए है। अब तक सोशल मीडीया का प्रयोग सिर्फ ग्राहको की शिकायतो पर ध्यान देने और अपने उत्पाद की ब्रांडिंग के लिये ही किया जा रहा था। परंतु अब सोशल मीडीया के द्वारा विग्यापन करने और उसको बढ़ावा देने के लिये भी विचार करना सभी व्यापारिओ और समूहो के लिये अवश्यक हो जायेगा। सोशल मीडीया मे बूम आने की वजह से सोशल मीडीया मे धोखेधड़ी की शिकायतें भी बढ़ेंगी। सभी बड़े ब्राण्ड्स और कम्पनिओ के लिये इस तरह की घटनाओ पर लगाम लगाने के लियेटेलिकॉम रेग्युलेटरी अथॉरिटी के इस फैसले से सोशल मीडीया मार्केटिंग मे ज़बरदस्त बूम आने की संभावना है। हालांकि बहुत से बड़े औधिक घराने और बड़े व्यापारिक संस्थान पहले से ही सोशल मीडीया से जुड़े हुए है और अपने प्रचार प्रसार मे लगे हुए है। अब तक सोशल मीडीया का प्रयोग सिर्फ ग्राहको की शिकायतो पर ध्यान देने और अपने उत्पाद की ब्रांडिंग के लिये ही किया जा रहा था। परंतु अब सोशल मीडीया के द्वारा विग्यापन करने और उसको बढ़ावा देने के लिये भी विचार करना सभी व्यापारिओ और समूहो के लिये अवश्यक हो जायेगा। सोशल मीडीया मे बूम आने की वजह से सोशल मीडीया मे धोखेधड़ी की शिकायतें भी बढ़ेंगी। सभी बड़े ब्राण्ड्स और कम्पनिओ के लिये इस तरह की घटनाओ पर लगाम लगाने के लिये एकसपर्ट्‍स को रखने में निवेश करना होगा।

Wednesday, 1 January 2014

What Is Print Media Advertising?

What Is Print Media Advertising?


Print media advertising is a form of advertising that uses physically printed media, such as magazines and newspapers, to reach consumers, business customers and prospects. Advertisers also use digital media, such as banner ads, mobile advertising, and advertising in social media, to reach the same target audiences.

Newspapers

Advertisers can choose from a wide range of different types of newspapers, including local, regional or national titles published in daily, evening, weekly or Sunday editions. Newspapers target different readerships with a mix of content, often including sports, entertainment, business, fashion and politics in addition to local, national or world news. Advertisers can buy different sizes of advertising space, from small classified ads with text only, to display ads featuring text, photographs, illustrations and graphics in sizes up to a full page or even a double-page spread.

Magazines

Magazines offer advertisers extensive choices of readership and frequency. Consumer magazines cover a wide range of interests, including sport, hobbies, fashion, health, current affairs and local topics. Many business and trade magazines provide coverage of specific industries, such as finance or electronics. Others cover cross-industry topics, such as communications or human resources, while still others focus on job-specific areas, such as publications for executives, marketing professionals or engineers. Publishing frequency is typically weekly, monthly or quarterly. As with newspapers, advertisers can take advertising spaces from classified ads to full page ads in black and white or color.

Billboards and Posters

Advertising on billboards and posters gives advertisers the opportunity to reach consumers on the move. Putting posters in retail malls, for example, helps advertisers reach consumers close to the point of purchase. Posters or billboards in train stations, airports or busy town centers have the potential to reach large groups of consumers. Advertisers can change the messages on billboards and posters at a frequency of their choice.

Direct Mail

Advertisers use direct mail to reach smaller target audiences or selected prospects. Direct mail often take the form of a letter, brochure or flyer sent via the postal service. Advertisers can compile their own list of prospects and customers for the mailing, or rent a mailing list from a specialist firm.
Print Media Selection

Print media advertising offers advertisers the opportunity to target different readerships, with advertising costs based on circulation and nature of the readership. Advertisers and their agencies compare the costs of reaching their target audience using circulation figures and readership research from individual media or industry groups, such as the Association of Magazine Media or the National Newspaper Association.

Source : smallbusiness.chron.com

7 Important Tips for Print Media Advertising

प्रिंट विज्ञापन के 7 महत्वपूर्ण तत्व
 
प्रिंट
विज्ञापन के अंतर्गत ब्रोशौर्स, कूपन्स, फ्लाइयर्स, बिज़्नेस कार्ड्स (विज़िटिंग कार्ड्स) मैगज़ीन एवं अखबार आते है। इस माध्यम का प्रयोग आप अपने विज्ञापन के लक्ष्य को द्वारा सफलतापूर्वक परिभाषित करना है। प्रिंट मीडीया मे प्रकाशित विज्ञापन आपके संस्थान के लाभ और हानि को प्रमुखता से प्रभावित करता है अतः आपको इसे बर्बाद नहीं करना चाहिये। प्रिंट अड्वर्टाइज़िंग का प्रत्येक तत्व आपके विज्ञापन के प्रभाव को बढ़ा सकता

कॉपी एलिमेंट्स

आपके विज्ञापन के शब्द संक्षिप्त स्पष्ट और केंद्रित भाषा में होने चाहिये। अपने विज्ञापन को एक ऐसे अच्छे हेडिंग से शुरू करें जो आपके ग्राहक को उक्त विज्ञापन को पढ़ने मे आकर्षित करें, ग्राहक आपके उत्पाद के विषय में जानने के लिये रोमांचित करे और साथ ही साथ आपके मेसेज अर्थात विज्ञापन के संदेश को ग्राहक तक सफलतापूर्वक पहुचा सके। ग्राहक किसी भी उत्पाद को पसंद अथवा नापसंद करने मे कुछ सेकेण्ड्स का ही समय लेते है। आपके शब्द स्पष्ट, विश्लेषित करने वाले एवं पॉइंट टू पॉइंट होने चाहिये। साथ ही आपके विज्ञापन मे आपकी कम्पनी का लोगो एवं स्लोगन होना चाहिये। हमेशा विज्ञापन के लिये ऐसे फ़ॉन्ट का प्रयोग करे जो सीधे और स्पष्ट पढ़े जा सकते हो। 

ग्रॅफिक तत्व :

किस भी विज्ञामें दिखाई गए फोटो एवं लोगो मतवपूर्ण भूमिका निभाते है। अपने विज्ञान में शीर्षक के साथ इन ग्रॅफिक तत्वो को एकीकृत  और अधिकतम प्रभाव के साथ प्रयोग कीजिये। हाल ही मे टेक्सास यूनिवर्सिटी द्वारा किये गए एक सर्वे मे पाया गया है की किसी भी विज्ञान में शब्दो से अधिक प्रबाव उसमे उपयोग किए गये चित्र मस्तिष्क पटल पर डालते है। यह सिद्ध करता है की आपके द्वारा उपयोग किये गये चित्र आपके लक्षित ग्राहक पर अधिक प्रभाव डालते है जो आपके लक्षित ग्राहक और आपके उत्पाद के मध्य सम्बंध स्थापित करने मे उपयोगी भूमिका निभाते है। आपके विज्ञान मे प्रयोग किए गये चित्र एवं शीर्षक (हेडिंग) मे अगर संपर्क स्थापित ना होता हो तो वह विज्ञान आपके ग्राहक को दिग्भ्रमित कर देता है और विज्ञाके प्रभाव को काम कर देता है, जिसका सीधा प्रभाव आपके उत्पाद की बिक्री पर पड़ता है। 

रंगीन एवं ब्लॅक एंड वाइट विज्ञा

रंगीन विज्ञान हमेशा ब्लॅक एंड वाइट विज्ञान से महंगा पड़ता है। दो रंग के विज्ञान भी एक सस्ता माध्यम है। आप अपना विज्ञान मे अपने प्रॉडक्ट (उत्पाद) के अनुसार रंगीन एवं ब्लॅक एंड वाइट चुन सकते है। 

लेआउट
 
लेआउट अपने विज्ञापन को एक साथ सभी तत्वों डाल बनाने का तरीका है। पाठको की पसन्द के अनुसार रंगो को उपयोग मे लाते हुए, अपने प्रोडक्ट का लोगो एवम चित्र लगाकर इस प्रकार बनया जाना चाहिये जिससे आपके ग्राहक एवम पाठक की नज़र उस पर ठहर सके। ध्यान रखे अपने विज्ञापन को अंतिम रूप देने से पहले उसे अच्छे से पढ लिया जना चाहिये। ताकी किसी भी प्रकार की भूल की गुंजायिश ना रहे।

आकार और आकृति

अखबार और पत्रिका
में विज्ञापन प्रकाशित करवाने की फीस विज्ञापन के आकार के अनुरूप होती है। प्रत्येक अखबार एवम पत्रिका में निश्चित आकार के विज्ञापन की दरें भिन्न होती है।
लेकिन एक पृष्ठ के विभिन्न भागों के रूप में यह मूल्य निश्चित होता है। किसी भी अखबार एवम पत्रिका में किसी निश्चित स्थान पर विज्ञापन प्रकाशित करवाने का मूल्य कम या अधिक हो सकता है। उदहारण के तौर पर मुख्य पृष्ठ अथवा अंतिम पृष्ठ, या कवर पेज पर विज्ञापन प्रकाशित करवाने का मूल्य हमेशा अधिक होता है। अपने बजट, प्रोडक्ट, और कंपनी के अनुरूप ही विज्ञापन का आकार सुनिश्चित करना चाहिये। 

कागज और स्याही

मैगज़ीन एवम अखबार के अलावा अन्य किस भी प्रकार के प्रिंट विज्ञापन के लिये अपने विज्ञापन के अनुरूप वज़न के कागज़, स्याही का प्रयोग करें सही रूप से चुने गए प्रिंट विज्ञापन आपको मनमुताबिक परिणाम दे सकता है।

प्लेसमेंट

प्रिंट विज्ञापन की सफलता आपके विज्ञापन के प्रकाशन के प्लेसमेंट पर निर्भर करती है। एक ऑटो पार्ट्स डीलर एक मोटर वाहन पत्रिका या एक फैशन पत्रिका में की तुलना में वर्गीकृत अनुभाग में अपना विज्ञापन चलाकर अधिक प्रतिक्रिया प्राप्त कर सकता है। उपयुक्त स्थान और श्रेणी मे प्रकाशित विज्ञापन आपके सटीक लक्षित ग्राहक को प्रभावित करता है और आपके उत्पाद की बिक्री और मुनाफे को बढ़ाने मे महती भूमिका निभाता है। 

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